JAK STWORZYĆ GRAFIKĘ, KTÓRA SPRZEDAJE?

Pewna piosenka głosi :”…Śpiewać każdy może…”ale nie każdy może tego słuchać. Podobnie jest z grafiką, którą sami projektujemy nie każdy będzie chciał na nią patrzeć!                                                                              Dziś oryginalność i pomysłowość, a także odwaga w działaniu sprawia, że klienci chętnie sięgają po nasz produkt lub nie.

Jak więc sprawić, by to co chcemy robić było charakterystyczne dla firmy i znośne dla oczu klienta?

1). Najpierw należało by sobie odpowiedzieć po co nam grafika?                                                                                                                      2). Jaką rolę ma spełniać w naszej firmie?                                                                                                                                                                    3).Czy to w ogóle powinna być grafika, bo może warto od razu przejść do                             formy video, bo to przyniesie nam więcej korzyści?

I tu często
przedsiębiorcy, siedząc u grafika, u specjalisty od brandingu zaczynają zachodzić w głowę. (Po raz kolejny można dostrzec, jak
ważna jest znajomość podstaw Twojej firmy) 

Z reguły odpowiedź brzmi: „No
chciałbym się wyróżniać na tle konkurencji. Bo widzi Pan/Pani widziałem  znajomych/konkurencji  takie zdjęcia, i takie grafiki i takie właśnie chciałbym mieć!”

Albo: „Ja bardzo lubię pudrowy róż, jest wszędzie! I połączmy go z szarością bo to teraz modne!

Słysząc takie slogany moja głowa eksploduje! Twierdzisz, że chcesz wybić się na tle tłumu, konkurencji, chcesz pokazać swoją pomysłowość w podejściu do biznesu i co?

CHCESZ WYGLĄDAĆ DOKŁADNIE TAK JAK INNI!

Chcesz przykładu oryginalności?

Przytoczmy więc reklamę Old Spice!(Nawet jeśli jesteś kobietą na 100% zwróciła twoją uwagę!) Była tak abstrakcyjna, tak oderwana od rzeczywistości, że budziła skrajne emocje! A o to przecież chodzi! O to, by kogoś rozbawić, rozzłościć, a jednocześnie zaciekawić! Idąc do znanej drogerii, spojrzysz na półkę i widząc ich produkty będziesz miał wizerunek faceta, jadącego na koniu tyłem przed oczami! I sprawdzisz, czy produkt jest warty uwagi!

Mało który przedsiębiorca, zdecyduje się na tak odważny krok. Nie zrobi tego, ponieważ nie jest światowym gigantem. Chce podbić lokalny rynek, który ceni sobie „zwyczajność”, a nie przesadną ekstrawagancję! I pewnie ma rację!

Czy zatem każda firma potrzebuje "oryginalności" ?

Raczej postawili byśmy na efekt „dobrze znanej piosenki” lub „rosołu w niedziele”. Badania udowadniają, że chętniej sięgamy po produkty które dobrze znamy!

Efekt poznania marki można osiągnąć przez tak zwany VISUAL KEY czyli zespól stałych elementów firmy. Kształtów, ikon, fontów, zdjęć w podobnym stylu, kolorów!

Po co mamy to określić? Żeby klient się do nas przyzwyczaił. Żeby nam zaufał!

O czym więc należy pamiętać tworząc grafiki?

.O tym, żeby iść z duchem czasu i dostosować swoją wizualizację do obecnie panujących trendów! 

Jeśli klient wchodzi na nasza stronę internetową i wszystko jest     „z poprzedniej epoki” to raczej tam długo nie zagości, a już na pewno nie nawiąże z nami stałej relacji.

OBECNE TRENDY GRAFICZNE TO...

To
MINIMALIZM I PROSTOTA!

Ten trend
nie mija od dłuższego czasu. Proste nieskomplikowane logo zapada łatwiej w
pamięć.

SINGLE PAGE APLICATION czyli w skrócie SPA to aplikacja lub strona internetowa, która w
całości wczytuje się za jednym razem, przez co działa bez żadnych opóźnień.

EFEKT WYCINANKI Projektanci używając efektu wycinanki często pozostawiają obrazy z nieregularnymi wycięciami i białymi obrysami pochodzącymi z typowego szybkiego
i niestarannego wycięcia lub wręcz przerwania kartki.

3D. Wydawać by się mogło, że w 2019 roku rozwój tego trendu osiągnął swój najwyższy poziom. Uważamy jednak, że ze względu na rozwój technologii jaką się posługujemy przyjdzie w nim jeszcze nie jeden efekt „wow”

EFEKTY METALICZNE. Metaliczne efekty (głównie złoto platyna ) wyglądają fenomenalnie i pojawia ich się coraz więcej. Zauważyć można je szczególnie w druku, gdyż odpowiednia faktura materiału połączona z kolorem daje nieprawdopodobny efekt. Materiały przygotowane w ten sposób sprawiają wrażenie bycia premium — a to zazwyczaj wystarczy by znacznie podnieść ich cenę. Kto z nas nie chciałby dostać czekolady która wygląda jak prawdziwe złoto?

ANIMACJE. Są prawdopodobnie najłatwiejszym sposobem by
pobudzić markę do życia. Wie to wiele grafików, więc kwestią czasu było, aż
statyczne posty czy reklamy otrzymają nowe życie i zaczną się… animować bez
końca. Animacje nie tylko zwiększają zainteresowanie, ale też bardziej zapadają
pamięć odbiorców. Właśnie dlatego wiele marek przywiązuje do nich coraz większą wagę w komunikacji online.

GEOMETRIA! To coraz częściej wykorzystywany trend. Proste kształty, koła kwadraty trójkąty to podstawa do budowania logo czy layaut’ów.

ILUSTRACJE IZOMERYCZNE. Czyli takie, które formę 3D prezentują w formie 2D. Często używane są w prezentacjach i infografikach. W 2020 ilustracje izometryczne pójdą o krok dalej – prognozy mówią, że zaczną pojawiać się częściej w animacjach.

KOLAŻE. Bardzo chętnie wykorzystywane przez światowe magazyny takie jak VOUGE. Fotografie będą łączone z prostymi ilustracjami, które będą zastępować część zdjęcia lub w jakiś sposób na nie oddziaływać. Na zdjęciach pojawią się również doodle (bazgrołki) i odręczne ilustracje, nadając im bardziej nieformalny, spersonalizowany i trochę zabawny styl.

GRADIENTY. Całkiem nie dawno spychane do lamusa, teraz wracają do łask i są wykorzystywane coraz częściej. W 2020 roku będą wykorzystywane w ilustracjach a nie tylko jako tło.

UPROSZCZONE ILUSTRACJE. Będzie ich zdecydowanie jeszcze więcej będą jeszcze bardziej zgeometryzowane.

MAXI FONTY. Czcionki duże, maksymalnie pogrubione i ciężkie. Dominowały będą czcionki proste, bez zbędnych udziwnień. Często sam font będzie stanowił grafikę.

JAKIE BŁĘDY NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIAMY W GRAFICE?

Stosujemy zbyt mały kontrast pomiędzy tłem a czcionką. Lub też dobieramy kolory zupełnie do siebie nie pasujące.

Nie stosujemy odstępów i marginesów. Przez co nasze grafiki często są nieczytelne i mało przejrzyste.

Źle dobieramy font, do projektu. Jest on nie czytelny, zbyt duży lub mały. Jest go również często zbyt dużo na grafice, przez co sam obraz przestaje być atrakcyjny. Jeśli zależy nam na tekście, lepiej zastosować jednolite tło niż np. zdjęcie krajobrazu. Postarajmy się również wyjść poza schemat 2 podstawowych czcionek jakimi są  Times New Roman czy Arial. Nie jesteśmy w szkole! Bardzo często robimy jeszcze jedną fatalną rzecz. Umieszczamy napisy, na kluczowym elemencie naszej grafiki. Np. napis umieszczony na twarzy ślicznej dziewczyny, która ma reklamować zabieg kosmetyczny na twarz.

Źle dobieramy kolory. Starajmy się nie wychodzić poza gamę kolorystyczną naszej marki (sprawdź nasz poprzedni artykuł). W przypadku projektowania stron www, powinniśmy wręcz ograniczać użycie koloru i skupić się na maksymalnie 3 kolorach bazowych. Dokładanie kolejnych barw, z góry skazuje naszą stronę na graficzną porażkę.

Notorycznie stosujemy niewłaściwy format grafik. Rozciągamy je na wszystkie trony, przez co stają się kiepskie jakościowo.

Korzystamy z przeglądarki gogle w poszukiwaniu darmowych zdjęć, zamiast korzystać ze stworzonych do tego celu serwisów z darmowymi fotografiami. Narażamy się przez to na odpowiedzialność prawną (kto sprawdza prawa autorskie do takich grafik czy zdjęć), ale także na ośmieszenie w sieci. Jeśli wpisujesz hasło i wybierasz pierwsza dostępną grafikę, to jak to świadczy o Twoim profesjonalizmie? Jesteś właścicielem firmy! Nie możesz podchodzić do tego tematu nieprofesjonalnie.

 

KILKA SŁÓW PODSUMOWANIA

Świat wokół nas komunikuje się obrazem. Najszybciej rosnące sieci społecznościowe są głównie wizualne (YouTube, Instagram Pinterest, Tumblr, Snapchat itd.). Wszędzie pełno infografik, emoji i gifów. Grafika komputerowa nie jest to nie jest już wiedza wyłącznie specjalistyczna, zarezerwowana dla wybranych. Na pewnym poziomie powinien zainteresować się tym każdy. Zwłaszcza przedsiębiorca!