JAK DOBRAĆ FONT?!

Brak odpowiedniej czcionki spędzał mi sen z powiek już od BARDZO DAWNA. ( OK. Przyznaje szczerze, że do dziś siedząc nad projektem zastanawiam się czy tak będzie dobrze, i czasami mam ochotę trzasnąć laptopem, i powiedzieć więcej nie robie!)

Często pisząc prace na studiach dostawałam szału kiedy znowu musiałam używać tych czcionek wymaganych przez profesorów.

Dziś doskonale ich rozumiem. Gdyby mieli odczytywać niektóre czcionki, sprawdzanie tego, zajmowało by jeszcze więcej czasu…

Wiem, że wielu grafików zniszczyło by mnie za to co za chwilę napiszę, jednak będę używać w tym tekście równoznacznie słów czcionka i font! Dla zwykłych zjadaczy chleba, którzy nie specjalnie chcą zagłębiać w dziedzinę jaką jest typografia, to słowa te mają takie samo znaczenie! No może nie koniecznie zwykłych. Bo skoro to czytasz, to zapewne zaczynasz swoją własną przygodę z blogiem czy social mediami. Dobrze trafiłeś! Dla takich jak Ty właśnie to piszę.

Wielu młodych grafików amatorów ma z tym ogromny problem! Wiele projektów można wywalić do kosza przez właśnie złe dobranie kroju pisma do grafiki! I choć sama grafika jest genialna, bardzo łatwo ją przez to zniszczyć.

Nie będę skupiać się na oznaczaniu czcionek szeryfowa  bezszeryfowa bo i po co? Wyjdzie z tego kolejny zbyt trudny artykuł i uzyskam jeszcze większe przerażenie w Twoich oczach.

Jest kilka spraw na których powinieneś się skupić, dobierając czcionkę/font do grafiki.

Pierwszą sprawą jest ŁĄCZENIE KOLORÓW

Czemu u licha tak bardzo zależy Ci na mocnych kontrastach? Wyobrażasz sobie przeczytać książkę która ma czarne tło i białe litery, lub litery  tak jaskrawe, że aż bije po oczach! Efekt piorunujący ale czy koniecznie przyjemny dla Twojego czytelnika? I można by się spierać o efekt wizualny ale czy warto stawiać na szali czytelność tekstu? Każda firma, osoba, bloger ma kolory które lubi bądź nie. (W przypadku firm to tak zwany Visual Key) Wiele osób, podejmując decyzję o stworzeniu „czegoś własnego”, bardzo mocno sugeruje się tym co teraz jest „na czasie”. Weźmy np. blogi kobiece. W większości z nich obserwujemy barwy pastelowe! I to jest ok. Ale czy np. pudrowy róż, blady żółty czy delikatna mięta to kolory dobre do nagłówka, albo co gorsza do napisania całego tekstu?

WZORY I KSZTAŁTY

Skup się na wybraniu maksymalnie 3 wzorów, które będą charakterystyczne dla Ciebie. Pamiętaj aby tylko jeden z nich, był mocny, charakterystyczny i wyrazisty. To trochę tak jak z ludźmi. Jak spotykają się tylko i wyłącznie ludzie o bardzo mocnych charakterach, to ciężko im się dogadać i awantura gotowa.. Jednak gdy mają kogoś zdecydowanie bardziej stonowanego, wtedy można osiągnąć kompromis. Nigdy nie łączmy ze sobą samych mocno ozdobnych i fikuśnych czcionek. Tekst staje się wtedy mocno nieczytelny, sprawia wrażenie chaosu. Nikt nie chce się męczyć czytając Twoje artykuły. Chce mieć z tego frajdę i miło spędzony czas, a nie ból głowy, czy to co przeczytał to naprawdę to co tam jest napisane. Wyłania się tu nam kolejny aspekt! Jeśli zależy ci na czytelnikach i jasnych komunikatach, używaj czytelnych fontów. Czy wszyscy muszą znać chiński i japoński żeby przeczytać, to co napisałeś w zaciszu swojego domu czy biura? Odpowiedź jest prosta! NIE! Nadrzędnym elementem Twoich postów, artykułów itd.. ma być ich czytelność, a nie to czy to modne,  fajnie wygląda, bo koleżanka tak ma… Bardzo często, spotykam się z tym, że wchodzę na bloga i przeżywam ogromne rozczarowanie! Bo choć temat fajny i lekki to czcionka sprawia, że czytać się tego nie chce.

WIELKOŚĆ I UMIEJSCOWIENIE

Sprawa niby oczywista, ale jak się okazuje nie dla wszystkich! Załóżmy, że prowadzisz blog z poradami dla kobiet. Artykuł dotyczy dbania o cerę. Robisz fotografię swojej prześlicznej modelce o nieskazitelnej skórze, ślicznych oczach i pięknych ustach! Obraz jak marzenie dla nie jednej kobiety w tym kraju( ba, nawet i na świecie) i postanawiasz, że zepsujesz ten piękny obraz tekstem, który dajesz na środku twarzy tej pięknej dziewczyny! Po cóż wykonałaś tyle pracy, poświęciłaś tyle czasu na zrobienie idealnego zdjęcia, skoro teraz pakujesz tekst wprost na jej twarz? Znany schemat? Bardzo często nie przykładamy wagi do tego gdzie umieszczamy tekst. (Zerknijj w tekst JAK STWORZYĆ GARAFIKĘ KTÓRA SPRZEDAJE).

Ręce opadają, gdy widzę tekst skierowany do młodych ludzi, napisany TAKIMI WOŁAMI, a do osób starszych zastosowane „pismo lekarskie” napisane maczkiem! Pamiętajcie, że wielkość liter, ma być przystępna dla każdego!

 Tworzysz plakat, a tak istotne informacje jak data, godzina czy cena biletu są kompletnie nie widoczne! Nikt nie będzie stał i doszukiwał się co gdzie i jak! To Ty masz o to zadbać!

WSZECHOBECNY BAŁAGAN!

Wszystko gra! Kolory, wielkość tym fontu wszystko się zgrywa. Jednak nic to nie da, gdy w twojej pracy, panuje bałagan jak na sali w przedszkolu! Jesteś przecież profesjonalistą! Naprawdę, nie przyszło ci do głowy, by wyjustować tekst?  Uważasz, że taki tekst jest nudny? (ALE CZYTELNY! PAMIĘTAJ TO NAJWAŻNIEJSZE)  To zrób z nim cokolwiek! Wyśrodkuj, wyrównaj do prawej, ale nadaj mu charakter. Naprawdę, nie rusza Cię, że taki ogrom pracy, jaki włożyłeś/aś w napisanie tekstu pójdzie w niwecz, bo jest on „nudny” wizualnie dla odbiorcy? Ludzie w dobie zalewu informacji, bardzo mocno cenią swój czas.  Nie będą go tracić na czytanie czegoś, co już z założenia wydaje się nudne. Czemu nie dzielisz tekstu na części? Czemu nie nadajesz jego „nowym częściom” choćby krótkiego, pikantnego nagłówka? Zamiast wymieniać pewne sprawy po przecinku:- zastosuj punktatory, czy chociażby pogrubienia.

Badania wykazują, że zaledwie 20% odbiorców czyta cały tekst! Większość z nich, rzuca okiem na nagłówki obrazki pogrubienia i jeśli to ich nie wciągnie, nie czytają dalej!

SPRAWDZAJ TO CO NAPISAŁEŚ!

Błędy ortograficzne, źle podzielone wyrazy, bark przecinków i kropek. To naprawdę kłuje w oczy! Nie idź na ilość lecz na jakość tego co robisz!

Podsumowując:

Aby dobrze dobrać czcionkę/font do grafiki bloga czy strony www. Pamiętaj o kilku zasadach:

-Mniej znaczy więcej: Nie pozwól, aby czytelnicy nie wiedzieli, na co spojrzeć. Skup się na przejrzystości: Czy przekaz jest łatwy do wychwycenia? Prostota obroni się sama!

-Zastanów się czy to co jest czytelne dla Ciebie, będzie również przejrzyste dla innych! Zawsze możesz poprosić o radę kilka osób! Kto pyta nie błądzi, a dostaniesz wartościowy fedback.

-Biała przestrzeń nie jest zła!  Jeśli masz wątpliwości, czy czegoś nie dodać, lepiej zostaw, jak jest. Pusta przestrzeń nie jest zmarnowana, właściwie może nadać obrazom więcej wyrazu.

– Nie umieszczaj zbyt dużej i zbyt małej czcionki na grafikach!

-Pamiętaj o umiejętnym łączeniu kolorów!

JAK ROZPOZNAĆ CZCIONKI I GDZIE ICH SZUKAĆ?

Widzisz ciekawą grafikę, ulotkę czy tekst, bardzo podoba Ci się czcionka. Bardzo chciałbyś użyć jej również w swoim projekcie! Problem w tym, że nie wiesz co to za krój pisma. Czy jest jakiś prosty sposób na szybkie rozpoznanie fontów?

Mam dla Ciebie dobrą wiadomość! Jest takie narzędzie, a w zasadzie strona! Mam tu na myśli taką witrynę jak Myfont – WhatTheFont. Jedyne, co należy zrobić, to zapisać tekst w postaci pliku graficznego i wgrać go na serwer. WhatTheFont znajdzie najbardziej podobne czcionki.

Jest również witryna Font Squirrel – Font Identifier. Zasada działania jest taka sama jak na wcześniej wspomnianej stronie. Zapisujesz czcionkę jako plik *jpg wgrywasz i gotowe!

Jeśli nie masz pojęcia skąd brać ciekawe czcionki i jak się do tego wszystkiego zabrać, pobierz nasz pdf! Pokażę Ci jak instalować nowe czcionki oraz gdzie ich szukać!