KOLORY MARKI!
CZY NA PRAWDĘ SĄ (NIE) WAŻNE!

Jak wyróżnić się spośród tłumu? Pytanie, które spędza sen z powiek nie jednemu przedsiębiorcy! Godziny analiz i układania strategii rozwoju firmy, profesjonalne logo, znajomość klienta, dobra grupa docelowa, to bez wątpienia istota powodzenia marki!

KAŻDA WYMÓWKA (NIE) JEST DOBRA!

Największe firmy mają do tego sztab ludzi i ogromny budżet, co niewątpliwe zwiększa szanse na sukces. Niestety często przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek nową markę, do tematyki kolorów podchodzą bezrefleksyjnie: nie przywiązują wagi do wybieranych barw, a ostateczną decyzję podejmują, kierując się wyłącznie pobudkami natury estetycznej.Często słyszymy: „Nie mam czasu”, „Mam ważniejsze sprawy na głowie” albo „Jakoś to będzie”. 

To duży błąd!

Kolory, w Twojej firmie SPRZEDAJĄ! Im szybciej to zrozumiesz, tym szybciej wejdziesz na drogę do sukcesu!

OD CZEGO ZACZĄĆ?

Od utożsamienia koloru z Twoją firmą!

Posłużmy się przykładem bohatera filmowego jakim jest James Bond.

Zamknij oczy i wyobraź sobie jego postać! Widzisz przystojnego, silnego mężczyznę, stojącego przy barze w ekskluzywnym kasynie. Ma na sobie idealnie skrojony smoking, świdruje otoczenie zawadiackim spojrzeniem, a do tego pije „wstrząśnięte niezmieszanie”. Nagle wychodzi, śledzisz go wzrokiem i widzisz, że wsiada do zielonego Porsche. 

Otwórz oczy.

Czy Ty też poczułaś/eś ten zgrzyt? James Bond i ZIELONY samochód? Czarny albo czerwony, owszem ale zdecydowanie NIE ZIELONY! Zdecydowany i bezkompromisowy mężczyzna nie kojarzy się z kolorem zielonym! Zielony symbolizuje bezpieczeństwo, spokój i nadzieję… Pojawia się klasyczne „to do niego nie pasuje”.

 

Jeśli nie przemawia do  Ciebie filmowy przykład, weźmy pod uwagę mocno związany z naszą kulturą aspekt ślubu kościelnego. Wyobrażasz sobie pannę młodą stojącą przed ołtarzem w czarnej sukni? Choćby była to najpiękniejsza i najdroższa suknia na świecie, to wszystkim zgromadzonym w kościele, kojarzyła by się z żałobą, a nie delikatnością i niewinnością. 

JAK ZNALEŹĆ KOLOR IDEALNY?


Nigdy nie kieruj się wyłącznie własnymi upodobaniami. Firmę zakładasz po to by sprzedawać produkt, który ma się podobać innym ludziom.

Nie oznacza to, że masz na siłę polubić kanarkowy odcień żółtego. To to w KOŃCU Twoja Firma i jej wizualny aspekt powinien być odzwierciedleniem Ciebie. To Ty masz utożsamiać się z materiałami brandingowymi i kolorami ścian w biurze. Nikt inny nie spędzi tam tyle czasu co Ty! Musisz w tym wszystkim zachować swoją AUTENTYCZNOSĆ.

Aby dobrać odpowiedni kolor, trzeba było by się przyjrzeć znaczeniu wszystkich głównych kolorów.

W tym celu zapoznaj się z naszą grafiką!

Jednak biorąc pod uwagę jedynie znaczenie kolorów, tak na prawdę każdy kolor można dopasować do każdej firmy i produktu.

Załóżmy, że wiesz już, jakie wartości kojarzone są z poszczególnymi barwami. Zastanów się jak każdy z tych kolorów współgra z głównymi wartościami na które stawia Twoja firma.Skonfrontuj kolor ze swoją grupą docelową. Jak ma być postrzegana Twoja firma właśnie wśród grupy Twoich odbiorców. Dopasuj kolor do Twojego KLIENTA DOCELOWEGO. Do wartości jakie wyznaje i kim jest. Określ rynek, na jakim chcesz działać. Jeśli jest to rynek polski, indyjski, chiński sprawdź uwarunkowania kulturowe, wyznaniowe i symbolikę kolorów w danym kraju.

Dopiero gdy przeanalizujesz wszystkie te aspekty, zacznie wyłaniać się jeden spójny kolor, który będzie pojawiał się we wszystkich podpunktach!

GRATULACJE! WŁAŚNIE DOBRAŁEŚ KOLOR PRZEWODNI TWOJEJ FIRMY!

Jak tworzyć grafiki?

Zastanawiasz
się pewnie jak z jednym kolorem, tworzyć wszystkie grafiki, produkty itd.?

Odpowiadamy!
„NIE JEDNYM KOLOREM FIRMA ŻYJE”.

Warto
wiedzieć jak je łączyć, które do siebie pasują, a które nie. Polecamy Wam
stronę ColourLovers.com, na której znajdziecie sporo inspiracji
kolorystycznych. To jednak nie wszystko. Jeśli nie czujecie się pewnie w
łączeniu kolorów, pomogą Wam palety najbardziej pasujące do siebie barw.

Ciekawą
stroną jest również
www.magdeleine.co. To dzięki niej poznasz paletę
głównych barw zdjęcia, które Cię interesuje. Działanie jest proste. Wrzucasz
zdjęcie, a program wyświetla informację o kolorach, które zawiera. Z pewnością
się przyda.

Pozostaje
jeszcze kwestia intensywności barw, czyli ilość „koloru w kolorze, oraz
sytuacja zupełnie odwrotna – jego jasność. Innymi słowy zawartość bieli w
kolorze.

Pamiętaj
jednak, by nie przesadzać z ilością. Zwykle stosuje się paletę 5 barw. Tutaj
bierzemy kolor oraz jego nasycenie, a także balans bieli.

Czy warto zlecić dopasowanie koloru lub kolorów logotypu
i strony internetowej, firmie brandingowej? Zapewne tak. To pozwala
zaoszczędzić sporo czasu! Jednak nie należy oddawać jej całej 
inicjatywy. Pamiętaj,  że to Twoja firma! To Ty masz się w niej dobrze czuć i ma to być AUTENTYCZNE! Nikt nie zna lepiej założeń firmy od Cebie! (PATRZ PUNKT 1)

Co to wszystko dla Ciebie znaczy?

Znaczy to
bardzo dużo!

Badania
naukowe dowodzą, że zakup produktu, nie zawsze idzie w parze z logiką.
(pisaliśmy już o tym w naszych postach). Kolory silnie determinują nasze emocje,
a nasze emocje determinują sprzedaż!

Oprócz
wpływów emocjonalnych, kolory wpływają również na szybkość naszych reakcji. Np.
kolor czerwony przyspiesza nasz czas reakcji aż o 12%.

W pewnym
eksperymencie (niezbyt naukowym, ale jednak) poproszono ludzi o narysowane z
pamięci logo znanych marek.  Większość z
nich nie pamiętała wzoru logotypu, jednak jego kolory odwzorowane były niemalże
bezbłędnie! Oznacza to, że kolory, zapadają nam stosunkowo szybko w pamięć!

Żyjemy w
czasach, w którym obraz stał się ponownie głównym językiem komunikacji między ludźmi!(
Dlaczego ponownie? Pamiętacie takie czasy w których stosowano hieroglify? )Obraz
jest najprostsza formą przekazu! Dziś graficy prześcigają się w ich jakości po
to, by przyciągnąć uwagę klienta! Sam tekst, choć często bardzo wartościowy,
pozostaje niezauważalny, bez odpowiedniej oprawy graficznej.

Kolor
odgrywa bardzo ważną rolę! Sprawia, że Twoja grafika jest charakterystyczna i
spójna z filozofią marki.

Podjąłeś już decyzję, co do koloru wiodącego w twojej
firmie. Zaprojektowałeś stronę i logo. Całość wygląda spójnie więc wszystko
wydaje się IDEALNIE. Twój główny slajder na stronie ma piękny  
błękitny kolor.                               Jest na nim przycisk w równie pięknym odcieniu niebieskiego :„POZNAJ OFERTĘ”! Tylko… Czy ktoś kliknie w Twój niebieski przycisk? Czy użytkownik Twojej strony poczuje się zachęcony do podjęcia działania? Czy w ogóle zauważy Twoją zachętę?

Musisz pamiętać, że klient, który wchodzi na Twoją stronę, nie czyta jej od deski do deski,  ale szybko przegląda. W ciągu kilkudziesięciu sekund decyduje, czy warto na niej pozostać i kliknąć kolejny przycisk, czy też lepiej wybrać inną ścieżkę i inną witrynę.

Chcesz się dowiedzieć JAK STWORZYĆ GRAFIKĘ KTÓRA SPRZEDAJE?

 

Obserwuj naszego bloga ponieważ niebawem pojawi się na nim wpis, dotyczący tego, jak powinna wyglądać dobra grafika.